Kikívánkozott belőlem

Kikívánkozott belőlem

Az emberek 10%-ának tényleg nincs előítélete a nőkkel szemben?

2020. március 07. - Kikívánkozott belőlem

Őszintén meglepődtem azon, hogy az ENSZ tanulmánya alapján az emberek 10%-ának semmilyen előítélete sincs a nőkkel szemben a politika, gazdaság, oktatás és erőszak terén. Nekem nagyon más a tapasztalatom.

Gondolkodtam, hogy mi lehet az oka annak, hogy a statisztika mást mutat, mint amit magam körül látok, tapasztalok. Talán a világátlagnál előítéletesebb helyeken éltem volna eddig? Nem hiszem. Akkor csak a rosszra emlékeznék? Ebben már lehet valami, bár még ezt belekalkulálva sem érzem a 10%-ot helyénvalónak.

Aztán végiggondoltam, hogy ezt a különbséget a tapasztalat és a statisztika között az is okozhatja, hogy azok nagy része, akiknek nincsenek előítéleteik, a szemszögükből egyenlőként kezelnek: úgy, mintha nekem is ugyanazokon az akadályokon kéne átbukdácsolnom, mint másoknak. Hiszen nekik nincsenek előítéleteik, mindenkit egyformán ítélnek meg. Csakhogy ennek az az eredménye, hogy ők sem bánnak velem igazságosan.

Hogy mit értek ez alatt, egy történettel szeretném szemléltetni.

***

12 éves voltam, amikor életemben először részt vettem egy matekversenyen. Sajnos nem sikerült minden feladatot megoldanom, de így is kétszer annyi pontot szereztem, mint a második helyezett, így meghívót kaptam az önkormányzat által rendezett díjkiosztóra.

Hogy a díjkiosztó zökkenőmentesen menjen, egy adott időpontban megkérték a matekverseny helyezettjeit, hogy menjenek előre, hogy ezáltal a megfelelő időben gyorsan fel tudjanak menni a pódiumra. Mivel én is díjazott voltam, megpróbáltam előre menni, de néhány felnőtt elállta az utamat, jelezve, hogy most a matekverseny díjkiosztója következik, ami nyilván nem érint engem. Hiába mondtam, hogy de, csak kedvesen megmosolyogtak, s mondták, hogy legközelebb jobb mesét találjak ki, ha előre szeretnék tolakodni. Így megpróbáltam másik irányból előre menni, de ott sem sikerült: biztosak voltak benne, hogy eltévedtem, s hogy segítsenek, s megkíméljenek, elzárták az utam.

Csak akkor engedtek tovább, amikor név szerint szólítottak, s egyértelművé vált, hogy egy lányt várnak, aki viszont nem érkezik, így az engem blokkolók elhitték nekem, hogy talán én lehetek az. Persze időbe telt, mire sikerült előre mennem, így mindenkinek várnia kellett miattam, az egész díjkiosztó alatt én voltam az egyetlen, aki galibát, csúszást okozott. Erre természetesen a díjkiosztást vezető ember is tett egy epés megjegyzést, s miközben vártak az érkezésemre, elismételte, hogy amikor a díjazottakat kérik, hogy menjenek előre, akkor ezt tegyék meg, velem pedig úgy beszélt, mintha gond lett volna az értelmemmel, hogy ezt az egyszerű kérést sem tudtam teljesíteni.

Az eredmény: ahelyett, hogy büszkén vettem volna át a jól megérdemelt díjamat, csak a megalázottságra emlékszem.

***

Persze mindenkit megértek a történetben: akik nem akartak továbbengedni, azok csak meg akartak védeni, illetve nem feltételezték, hogy bármi közöm lett volna a matekhoz; a díjátadást vezető pedig csak azt látta, hogy én nem voltam ott a helyemen, míg mindenki más igen, s mivel mindenkinek ugyanazon a termen kellett áthaladnia, feltételezhette, hogy a gond az én képességeimmel volt, arra nem gondolt, hogy bár a közeg ugyanaz volt, máshogy viszonyult hozzánk: a többieket előre engedték, míg engem nem.

A történetben leginkább a díjátadást vezető viselkedésére szeretném felhívni a figyelmet: ő lehet, hogy semmilyen előítélettel nem rendelkezett, de mégis igazságtalanul hibáztatott engem a kialakult helyzetért, hiszen nem vette figyelembe, hogy a közönség előítélete miatt nekem más akadályokon kellett átjutnom, mint a többi díjazottnak. A viselkedése miatt hozzájárulhatott az előítéletesség növekedéséhez.

Ez a történet arra is jó példa, hogy miért érzem azt, hogy az emberek sokkal több, mint 90%-a rendelkezik negatív előítélettel a nőkkel szemben: ugyanis ha egy csoportban csak egy ember is előítéletesen viselkedik, s a többiek ezt nem veszik észre, akkor azt én úgy érzékelem, hogy a csoport tagjai mind előítéletesek, holott ez nem feltétlenül igaz.

Mindenesetre nekem erőt ad, hogy az emberek 10%-ának nincs semmilyen negatív előítélete a nőkkel szemben a politika, gazdaság, oktatás és erőszak terén – azaz az emberek 10%-a ellent tudott állni a társadalmi nyomásnak, s úgy gondolja, hogy egy ember a nemétől függetlenül: ember. Viszont amire érdemes figyelni, hogy ez a 10% is viselkedhet diszkriminatívan, ha nem veszi figyelembe a társadalmi viszonyokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://kikivankozottbelolem.blog.hu/api/trackback/id/tr9215507370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

232323 2020.03.08. 09:51:42

Megszakad a szívem.

Menj el egy IT céghez valamilyen semmirevaló félmanager pozira nőként. Kapkodva felvesznek, semmit se várnak el, cserébe - mivel kell a kvóta - évente előléptetnek hogy meglegyen 2045-re az 50-50% nő a menedzsmentben. Férfiként keményen küzdhetek és gázolhatok át másokon, a nők meg repülnek felfelé mint az üstökös.
De nem picsogok, ténymegállapítok és alkalmazkodok a helyzethez. Ez van. Az élet nem igaszságos. :)
Amúgy meg remélem picsogtál 22 évesen arra is, amikor a f*szkörhintán mentél randiról randira üres zsebekkel de teli pocakkal élményekkel megrakva hazaértél. Merthogy a nők nem fizetnek akkortájt semmiért, cserébe mindent elvárnak és megkapnak. Ott miért nem sikongattok az egyenlőségért az EBH-nál? :)

Szerintem nincs semmi látnivaló, minden rendben van.

erkölcsi hulla 2020.03.08. 09:56:32

Azokkal a nőkkel mi van, akiknek előítèlete van más nőkkel szemben?
Vagy azokkal a nőkkel, akiknek a fèrfiakkal szemben van előítèlete?

Ja, èrtem, ilyen felmérések nem készültek.

Mint ahogy csakis fehér ember lehet rasszista.

Kurva anyátokat.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 10:08:30

@erkölcsi hulla: hoppá, a posztomban az "ember" kifejezés alatt nőt és férfit is értek, így az első kérdés alaptalan. A második kérdés jogos, egy korábbi posztomban is említettem ezt: kikivankozottbelolem.blog.hu/2020/03/06/mihez_kezdjunk_azzal_hogy_az_emberek_90_-a_eloiteletes_a_nokkel_szemben

Személy szerint nem értek egyet a férfiak kipécézésével, lásd pl. : kikivankozottbelolem.blog.hu/2019/12/12/a_szexualis_eroszak_nem_nem_kerdese, s ezért is sajnálom ezt a reakciót, mert a történetem nem erről szól.

Hanem arról, hogy hiába mi nem vagyunk előítéletesek, attól még a társadalom lehet az, s ezzel mi is hozzájárulunk egy olyan folyamathoz, amihez esetleg nem szeretnénk.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.08. 10:35:51

10 emberbol 9-nek nemi eloiteletei vannak, ferfiaknak es noknek egyarant. 10 emberbol 9 europan es eszak-amerikan kivul el, ferfiak es nok egyarant...

blasiusii 2020.03.08. 10:37:21

Annak az adatnak, hogy az átlag nő kevesebbet keres, még van is értelme*, vagy annak, hogy mennyi munkahelyi szexizmus és bántalmazás van (ez tényleg nagyon gáz szerintem), DE ennek, hogy kinek-milyen előítélete van, ennek nem sok értelme van. Mindenkinek vannak sztereotípiái, előítéletei. Fehérnek feketével, Európainak Ázsiaival, sőt nőnek férfival szemben is. Talán egy nőt sem érdekel, de egy férfinak ugyanúgy eshetnek rosszul, hogy "tipikus" férfi sztereotípiákat várnak el tőle nap mint nap, mint hogy csak a foci meg a meccs érdekli, vagy hogy valamit úgysem fog megérteni, mert érzéketlen.... kivéve, ha FÉRFINÁTHÁS. Mert akkor "úgy rinyál, mint egy nő".
Szóval emberek, foglalkozzunk a fontos dolgokkal inkább....

(*itt azért jegyezzük meg, hogy évszázados okai vannak, hogy a férfiak többet keresnek, ld. akik egyedül tartják el "háztartásbeli" feleségüket, nem egy ilyen ismerősöm van napjainkban is.. O_O)

Szalay Miklós 2020.03.08. 11:08:12

Tessék egy alapos és (szerintem) objektív összefoglaló a nemi különbségekről, arról, hogy milyenek a nők és a férfiak:

egyvilag.hu/temakep/052.shtml

És ez (szerintem) nem előítélet sem a nőkkel, sem a férfiakkal szemben, hanem a dolgok reális szemlélete.

+ egy másik rendkívül tanulságos írás arról, hogy miért nehéz kimondani az igazságot a különböző csoportokról (politikai korrektség), és hogyan lehet reálisan szemlélni őket:

egyvilag.hu/temakep/069.shtml

Szalay Miklós 2020.03.08. 11:08:49

Bocs, még egy a sztereotípiákról és előítéletekről:

egyvilag.hu/temakep/067.shtml

AngeI 2020.03.08. 11:18:49

Miért nincs nemzetközi férfinap? Egyenlő bánásmódot! :D

AngeI 2020.03.08. 11:24:28

@blasiusii: Gyakran azért keresnek kevesebbet a nők, mert eleve kisebb fizetési igényt adnak meg jelentkezéskor. Ezt a Shell Hungary vezérigazgató asszonya mondta egy interjúban.

Örömhernyó 2020.03.08. 11:30:52

A férfi korunk zsidója. Ők azok, akitet azzal gyanúsítanak, hogy összeesküvéseket szőnek a háttérben, hogy minden hatalmi pozíciót birtokolnak stb. A numerus clausus már alakul ellenük, hisz női kvótákkal szorítják ki a férfiakat a munkahelyekről, akadémiai életből, iparból. Nemsokára be is lesznek vagonírozva, így mondják.

Az amúgy mekkora butaságra vall, hogy minden férfit egy kalap alá vesznek? Nyilván a gyárban minimálbér körüli összegért melózó átlagjózsi pont úgy semmiféle hatalommal nem rendelkezik, mint a felesége.
Kár egymás ellen ugrasztani a nemeket. De hát valakinek az az érdeke manapság. A férfi pedig csak akkor ér valamit, ha migráns hátterű, akkor gyámolítani kell és nyilván a karnyújtásnyi távolság megtartása megvéd a gerjedelmétől.

Örömhernyó 2020.03.08. 11:36:25

@/\ngel: Ezzel alávágnak a férfi munkaerőnek. Én is voltam úgy régen, hogy belementem kevesebb juttatásba, csak legyen munkám, aztán tovább tudtam lépni, illetve leépítésnél nem engem küldtek el, mert a másikon többet tudtak spórolni. Ilyen ez a munkahelyi verseny és kenyérharc. A nők úgy sajátították ki az államigazgatási és pedagógus pályákat, hogy elmentek kevesebb pénzért dolgozni, mint a férfiak. Közben persze a pedagógusbérnél jobban kereső autószerelő, mérnök, orvos, taxis férj pénzéből élt a család. De az asszony legalább sok szabadságot kapott, jutott idő gyereket nevelni. Ez volt jellemző a 80-as évekre, amikor gyerek voltam. Nő eleve rá se néz vele azonos szinten vagy rosszabbul kereső férfira. Vajon miért?

Mankel 2020.03.08. 12:07:51

Szomorú mese csak irreleváns.
Amúgy komlyan érdekelne egész pontosan, hogy jött ki ez az eredmény, mert marha könnyű kimutatni, hogy a férfiakat milyen komoly társadalmi igazságtalanságok érik. Meg hogy a férfiakkal szemben is az emberek 90%-annak előítéletei vannak.

AngeI 2020.03.08. 12:15:24

@Örömhernyó: Igen,inkább vénlány marad. Ha már valaki átalánydíjas kurvának áll, legalább mérje fel reálisan saját értékét a húspiacon..:D

különvélemény 2020.03.08. 13:28:10

A nők 0%-ának nincs előítélete a férfiakkal szemben.
Ezt mindenféle felmérés nélkül is megmondom, bár ilyet a nagy egyenjogúságban úgy sem vizsgálnának soha.
És kit érdekel? Az ember úgy működik, előítéletei vannak.
Például mindenki előítéletes a kígyókkal szemben, pedig jelentős részük nem mérges kígyó, amik többsége teljesen ártalmatlan az emberre. Tüntessünk a kígyók hátrányos megkülönböztetése ellen!

2020.03.08. 13:31:52

" az emberek 10%-ának semmilyen előítélete sincs a nőkkel szemben"
Az emerek kb 50% -a no.
Ez vicces.
De lefogadom hogy ellenkezo iranyban is igy van, kb a 10% uknak nincs semmilyen eloitelete a ferfiakkal szemben, a tobbieknek van.

Melllesleg jovore nonapra lehet szervezni kene egy tuntetest a vilag minden fovarosaban a nemzetkozi ferfinapert. :)

#szájbergyerek# 2020.03.08. 13:42:56

Ha jól értem valami helyi általános iskolai metekversenyen nem vettek komolyan és szerinted azért, mert kislány voltál.
Ha szabad kérdeznem, hol volt a matektanárod ekkor? Ha már a szüleid sem kísértek el. Egy ilyen dzsemborira ugye a tanerőt meg a szülőket is meghívják ugye? Nem volt veled egy felnőtt sem, aki adott esetben helyre teszi az útonállókat? Érdekes...

nemecsekerno_007 2020.03.08. 13:51:42

Ha Varga Juditra gondolok akkor nincs előítéletem a nőkkel szemben. Ha Cseh Katkára gondolok akkor meg van.
Most akkor mi a helyzet?!?!

szdan 2020.03.08. 13:58:42

Akkor összefoglalom: műpicsogás. Ezzé lett a nőnap, mert ezzé tettétek: feminácik, dugatlan fapicsák és egyéb emancipuncik...

232323 2020.03.08. 15:04:31

Amugy meg a retek indiaiak rasszistáskodnak velem, fehéremberrel. Szerencsére ez kölcsönös. Ahol tudom fúrom őket és viszont. Ilyen az élet basszameg. Aki más, azt furják. Szerencsére mindenki kicsit más, ezért mindenki kapja a dózist. :)

feketehun 2020.03.08. 15:20:45

Az a fonák ebben a bejegyzésben, hogy a társadalommal szemben olyan elvárásokat fogalmaz meg, amelyeknek nem csak nehéz, de logikailag egyenesen lehetetlen megfelelni. Hiszen itt az a végkövetkeztetés, hogy a társadalom 90%-a előítéletes, a maradék 10% tehát minden elóítélettől mentesen fordul a nők felé, ám ez a 10% is diszkriminativan viselkedhet, ha "ha nem veszi figyelembe a társadalmi viszonyokat".
De mik ezek a társadalmi viszonyok, amelyeket ha figyelmen kívül hagyok, úgy magam is diszkriminatívan járok el? Ezt már nem fejti ki a poszt, de a logikájából az következik, hogy itt éppen a nők diszkriminációja az a "társadalmi viszony" amelyre tekintettel kellene azoknak is, amik maguk nem előítéletesek. Ezt talán úgy lehetne megvalósítani, ha a nőkre folyamatosan úgy tekintene minden ember, mint valakikre akiknek potenciálisan nehezebb a sorsa, több akadályon kellett átverekednie magát. Így, a társadalmi viszonyokra tekintettel már lehetne az ember előítélet-mentes. Az előtélet-mentesség feltétele tehát az előítéletesség. Vagy az, ha egy nőről azt feltételezem, hogy nehezebb az élete mintha nem lenne nő, az nem. számít előítéletnek..?

Így aztán nem csodálkozom, hogy a szerzőnek nincsenek jó tapasztalatai ebben a témában. Az ő elvárásainak senki nem felelhet meg, így pedig érthető, miért gondolta eddig magasabbnak az elóítéletes enberek számát 90%nál magasabbnak.. Azért, mert az ő logikája alapján 100% lesz az.

Harvey Weinstein 2020.03.08. 15:50:45

Elképesztő, hogy még mindig a nők hátrányos megkülönböztetéséről vinyognak, amikor férfiak totális elnyomásban élnek(főlleg ha fehér). Bárkit, bármikor meglehet alázni ki lehet végezni. Abba kéne hagyni ezt hazug liberális faszságot, és inkább férfiak jogaiért kellene kiállni.

TarVez 2020.03.08. 16:10:11

Köszönet a cikkért. Minden szavával egyetértek. Azokkal meg nem kell törődni, akik gyűlölködni jöttek, meg azért, hogy idedörgöljék a saját vérző sebeiket, hogy nekik mennyivel rosszabb... Szánalmasak.

kárárámaispj 2020.03.08. 16:19:26

Az egyébként nem lehet, hogy nem azért nem hitték el, hogy te vagy a matekverseny helyezettje, mert te lány voltál, hanem mert mondjuk kicsi vagy? Vagy butának nézel ki? Vagy túlkorosnak? Vagy nem úgy voltál öltözve? Vagy a franc tudja, hogy milyen más okból?

Már bocs, de valahogy nehezen hiszem el, hogy egy ált isk. matekversenyre olyan szinten nem mennének lányok, hogy elképzelni se tudnák a felnőttek, hogy egy lány is részt vehet. Mert ha súlyemelés vagy birkózás lett volna, akkor oké, de matekverseny?

2020.03.08. 17:25:59

@Kikívánkozott belőlem:
A probléma amit írtál, az, hogy ha a 10% nem előítélet mentes, hanem pozitívan diszkrimináló lenne, akkor az nem a 10% bővülését eredményezi, hanem a 90% hímsoviniszta hozzáállását erősíti. Ha úgy gondolkodok, hogy nem kívánok diszkriminálni senkit sem nemi alapon, akkor abba bizony a pozitív diszkrimináció sem fér bele, hiszen azzal a társadalom másik 50%-át negatívan diszkriminálom (kisebbségek esetében célzottan, a józan ész határain belül belefér a pozitív diszkrimináció, a nemek azonban az 50-50% közeli arány miatt nem tekinthetőek kisebbségnek).

2020.03.08. 17:30:26

A matekos előítéletet meg nem értem. Tény, hogy a világ és az országos élmezőnyben máig több a fiú, de gyerekkoromban is teljesen általános volt, hogy fiúk és lányok vegyesen mentek matekversenyekre, és senki nem csodálkozott azon, ha egy versenyen épp egy lány ért el helyezést, és nem fiú. Ez így ilyen formában nagyon nehezen hihető történet, erősen gyanús, hogy nem a nemed miatt akadályoztak, vagy nem is akadályoztak. Akkor tudom elképzelni, ha 80 év fölött vagy, és ez még valamikor a Horthy rendszerben történt.

Nancsibacsi 2020.03.08. 17:52:46

Előítélet nincs, csak tapasztalat.

Géza22 2020.03.08. 17:59:47

Őszintén szólva nem értem ezt az emberek 10%-át!
Ezek szerint a nők túlnyomó többsége is előítélettel viseltetik a nőkkel szemben?
Ha feltételezem, hogy az emberiség 50% férfiból és 50% nőből áll, és feltételezem, hogy az a 10%, aki nem előítéletes a nőkkel szemben, az mind nő, akkor az következik, hogy a nők 80%-a is előítéletes a nőkkel szemben.
Férfiak! Ebben az esetben semmi okunk szégyellni magunkat emiatt a statisztika miatt!

Géza22 2020.03.08. 18:13:57

A fenti ellentmondást csak egyféleképpen tudom feloldani.
Ezek szerint a felmérés készítője és a cikk írója is azt tekinti nőkkel szembeni előítéletnek, ha egy nőtől, nőszerű reakciókat, viselkedést és szerepet "várok el".
Ezen a nők minimum 80%-a nincs kiakadva, ők is ugyan így gondolkodnak. A maradék max. 20%-nak meg az egész világgal baja van.
Ez esetben van még remény!

Flúgatlan 2020.03.08. 18:20:21

Nos, sajnálom a negatív tapasztalatot. Biztos sok tennivaló van a nők elismerése terén.

De hol a felmérés a férfiakkal szembeni előítéletekről?? Én legalábbis a FaceBook hírfolyamomban sokkal több férfialázó posztot olvasok, mint a nő-lenézőt. (Röhögünk a férfin, aki nem tudja felöltöztetni a gyerekeket, aki az összes családi problémára csak a "Hol van anya?" kérdéssel válaszol, aki pocakos és böfög, ...)

De mindez mellékes emellett: a világon gyakorlatilag mindenütt, így Magyarországon is a nők várható élettartama legalább 5 évvel nagyobb. Sajnáljuk a nőket, mert sokszor lenézik őket, felvonulásokat rendezünk, hogy egyenlő bért kapjanak (amit persze támogatok), de ehhez képest mekkora súllyal foglalkozunk azzal, hogy a férfiak sokkal előbb halnak? Mi ennek az oka? Összevethető az erre fordított figyelem a nő-férfi vezetői pozíciók méricskélésére és mesterséges kiegyenlítésére fordítottal?

Vagy: ha készül egy felmérés a nőkkel szembeni előítéletekről, akkor készül a fordítottjáról is? Azt tudom, hogy az ENSZ most nem csinálta meg ezt, csak a nőkkel szembenit...

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 21:05:50

@Flúgatlan @különvélemény @Mankel @blasiusii: egyetértek, hogy az ENSZ felmérés nagy hiányossága, hogy nem beszél a férfiakkal szembeni előítéletekről. A posztom azonban másról szólt, arról, hogy hogyan lehet az, hogy míg az emberek 10%-a nem előítéletes a nőkkel szemben, én ennél sokkal kisebb arányt érzékelek, illetve arról, hogy hiába mi nem vagyunk előítéletesek, attól még a társadalom lehet az, s ezzel mi is hozzájárulunk egy olyan folyamathoz, amihez esetleg nem szeretnénk.

@Flúgatlan: sajnálom, hogy a FB hírfolyamán sok alázó posztot lát, sosem értettem, mire jó másokat kinevetni, megalázni, bántani. :/ Amit tudok tanácsolni, hogy mivel a FB tanul az ember viselkedéséből, s azt mutatja, amit az ember szerinte látni szeretne (+reklámok), a zavaró posztok felett jobb felül ki lehet iktatni pár posztot. Nekem ez bejött, volt pár téma, amit nagyon mutatott, de engem nem érdekelt, már nem mutatja őket. :)

@különvélemény: "És kit érdekel? Az ember úgy működik, előítéletei vannak." - az említett tanulmány pont azt mutatta be, hogy az emberek 10%-a úgy működik, hogy nincsenek előítéleteik, legalábbis a nőkkel szemben. Azaz ezt az állítást nem tudom elfogadni.

@Mankel: "Szomorú mese csak irreleváns." - a történet arra szerintem tökéletes példa, hogy hogyan lehet az, hogy míg az emberek 10%-a nem előítéletes a nőkkel szemben, én ennél sokkal kisebb arányt érzékelek, illetve arról, hogy hiába mi nem vagyunk előítéletesek, attól még a társadalom lehet az, s ezzel mi is hozzájárulunk egy olyan folyamathoz, amihez esetleg nem szeretnénk.n. Miért lenne irreleváns?

@blasiusii: "Annak az adatnak, hogy az átlag nő kevesebbet keres, még van is értelme*, vagy annak, hogy mennyi munkahelyi szexizmus és bántalmazás van (ez tényleg nagyon gáz szerintem), DE ennek, hogy kinek-milyen előítélete van, ennek nem sok értelme van. Mindenkinek vannak sztereotípiái, előítéletei. [...] Szóval emberek, foglalkozzunk a fontos dolgokkal inkább...." - pedig szerintem a kettő igenis összefügg, hiszen azért van szexizmus és bántalmazás, mert valaki elköveti, s mások (beleértve azt is, akivel szemben elkövették) pedig nem veszik észre, vagy ha észre is veszik, nem szólnak, pl. a sztereotípiájuk, az előítéleteik miatt. Azzal sem értek egyet, hogy mindenkinek lennének sztereotípiái, előítéletei, de még ha ez igaz is lenne, akkor sem gondolom azt, hogy ez hasznos lenne. Lásd: kikivankozottbelolem.blog.hu/2020/03/04/egy_kivalo_pelda_a_diszkriminacio_abszurditasara_vietnam_koronavirus_elleni_vedekezese

@blasiusii: "Talán egy nőt sem érdekel, de egy férfinak ugyanúgy eshetnek rosszul" - egyet biztosan érdekel (mivel nő vagyok, ennyit biztosan állíthatok), s amit eddig tettem, hogy nem vettem ebben részt, néha fel is szólaltam az illető érdekében, de most azon gondolkodom, hogy esetleg érdemes lenne ennél többet tenni, van ötlet, hogy mit?

Nancsibacsi 2020.03.08. 21:15:03

@Géza22: A nők 100 százaléka előítéletes a nőkkel szemben, hiszen konkurencia a másik, tehát nyilván utálja, és meg tudná fojtani egy kanál vízben. A férfiak 20 százaléka nem előítéletes. Jelentsen is ez bármit. Mert hogy az az igazi kérdés, hogy hol húzzuk meg az előítélet határvonalát? Én pl. előítéletes vagyok a nőkkel szemben: szerintem mindnek van p.ncija. De ha azt mondom, hogy átlagosan nagyobb a mellük mint a férfiaknak, akkor is előítéletes vagyok, ugye? Vagy ha azt mondom, hogy a nők önbizalma alacsonyabb, az is előítélet?
Ezért írtam azt, hogy előítélet nincs, csak tapasztalat. És ezt nyilván sokkal fájdalmasabb beismerni, esetleg tenni ellene, mint picsogni.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 21:27:35

@Géza22: "Őszintén szólva nem értem ezt az emberek 10%-át!
Ezek szerint a nők túlnyomó többsége is előítélettel viseltetik a nőkkel szemben?" - igen

@Géza22: "Férfiak! Ebben az esetben semmi okunk szégyellni magunkat emiatt a statisztika miatt! [...] Ezen a nők minimum 80%-a nincs kiakadva, ők is ugyan így gondolkodnak" - azzal egyetértek, hogy a szégyen nem segít, azonban az, hogy mások is előítéletesek, nem jelenti azt, hogy támogatandó lenne előítéletesen viselkedni.

@Géza22: "Ezek szerint a felmérés készítője és a cikk írója is azt tekinti nőkkel szembeni előítéletnek, ha egy nőtől, nőszerű reakciókat, viselkedést és szerepet "várok el"." --- igen, azt is. Azt, hogy amiatt, hogy valamilyen a nemem, olyan reakciókat, viselkedést várnak el tőlem, ami nem feltétlen a sajátom. Pl, amikor a matektanárom matektagozaton azt mondta nekem: fogd vissza magad matekból, mert elveszed a fiúk önbizalmát - akkor azt éreztem, hogy olyan szerepet várnak el tőlem, ami nem a sajátom, hiszen egyfelől szeretek kedves, segítőkész, mosolygós lenni s senkit nem bántani, másrészt imádok matekfeladatokat oldani, de a kettő egy furcsa elvárás miatt összeütközésbe került.

@Géza22: "A maradék max. 20%-nak meg az egész világgal baja van." - ez egy bármikor használható 'érv': ha valaki nem ért velem egyet, akkor annak a szava nem számít, mert... Egyébként itt másról volt szó, arról, hogy az emberek 10%-a nem előítéletes a nőkkel szemben, azt nem nézték, hogy gondjuk lenne-e azokkal, akik viszont igen.

Pipas 2020.03.08. 21:31:46

"Gondolkodtam, hogy mi lehet az oka annak, hogy a statisztika mást mutat, mint amit magam körül látok, tapasztalok."

Hát ez nagy kérdés, nem is tudom hogyan lehetne megválaszolni... hacsak nem úgy, hogy az ensz vizsgálat 75 országot érintett, neked meg valószínűleg egyetlen ország egyetlen régiójáról vannak számottevő tapasztalataid.

Azért meg kell mondanom, hogy ilyen felületes dologgal bevezetni egy cikket igencsak silány dolog.

Ráadásul az, hogy neked még az ensz vizsgálatnál is rosszabbak a tapasztalataid teljesen nevetséges. Az ensz vizsgálat azt mutatta, hogy az emberek (nők és férfiak) harmada szerint teljesen normális, ha egy férfi megveri a feleségét. Nem tudom, hogy te hol élsz, de nekem ennél azért sokkal jobb a véleményem a magyar lakosságról, szerintem ennél nálunk sokkal jobb a helyzet. Ez ensz nyilván beleszámolt mindenféle elmaradott országot, mert teljesen kizárt, hogy nálunk ilyen rossz lenne a helyzet.

Pipas 2020.03.08. 21:38:00

@Kikívánkozott belőlem: "Pl, amikor a matektanárom matektagozaton azt mondta nekem: fogd vissza magad matekból, mert elveszed a fiúk önbizalmát"

Amikor egy matematika tanár ilyet mond akkor az nem ezért gáz, mert a nőkkel szemben előítéletes volt, hanem azért, mert alapjában véve erkölcstelenül viselkdett. A tanár egyetlen feladata, az egyetlen dolog, amivel megbízták az, hogy a legjobbat hozza ki a diákokból. A tanárod elárulta a hivatását, a belé vetett bizalmat, téged és a szüleidet.

Azon lovegolni, hogy a tanárod női szerepet kényszerített rád körülbelül olyan, mintha azon akadnál ki, hogy egy sorozatgyilkos csak nőket gyilkolt és ebből látszik, hogy előítélettel viseltetett a nők felé.

Pipas 2020.03.08. 21:51:09

@Kikívánkozott belőlem: "az említett tanulmány pont azt mutatta be, hogy az emberek 10%-a úgy működik, hogy nincsenek előítéleteik"

Ez természetesen kizárólag attól függ, hogy hogyan definiálod azt, hogy "előítélet". Az biztos, hogy az emberi agy (és általában az állatok agya) arra szolgál, hogy elégtelen információk alapján is döntéseket hozzon. Az emberi agy tehát egy "előítéletgép".

Ha mondjuk valaki pénzt kér kölcsön tőlünk, akkor nyilván nem áll a rendelkezésünkre a megfelelő információ, nem tudjuk, hogy vissza fogja -e adni, mert nem látunk a jövőben. Bármit is dntünk az előítéleteink alapján döntünk. Csakhogy ha nem adunk kölcsön, akkor azt mondhatják ránk, hogy előítéletesek vagyunk, ha meg adunk kölcsön, akkor valószínűleg nem mondanak ránk ilyet.

Merthogy az "előítélet" fogalmát ilyen bután használják:

- Egy nőből nem lesz jó politikus: előítélet.
- Egy nőből jó politikus lesz: nem előítélet.
- Egy nőből jó szakácsnő lesz: előítélet.
- Egy nőből nem lesz jó szakácsnő: előítélet.

Nem meglepő, hogy mára úgy érezzük mintha aknamezőn lépkednénk valahányszor szóba kerülnek ezek a dolgok. Teljes agymenés lett a világ.

Mankel 2020.03.08. 21:54:46

@Kikívánkozott belőlem: Megkérdezhetem mit jelent hogy előítéletes? Külső jegyekből bármilyen prokoncepciója van az egyénnel szemben? Ezzel a világon semmi gond sincs.
Mint amikor kihozták hogy magyarok 80%-a rasszista a pirézekkel szemben.
A kérdés úgy hangzott akarja-e hogy a szomszédjába piréz költözzön?
Erre a válasz egy nem volt ebből levonták azt a következtetést hogy mert rasszisták.
Valójában ez egy sima egzisztenciális (és teljesen jogos) félelem a legértékesebb vagyontárgyam a házam semmit nem tudok a pirézekről mi van ha miattuk elértéktelenedik a teljes vagyonom? Ne költözzön mellém. Ettől nem lettem se rasszista se idegengyűlölő. De azért lehet ostorozni a teljes társadalmat.

Muhammad Balfas 2020.03.08. 21:58:59

@Zabalint: Az én fiatalkoromban egy Csörnyei Marianna nevű lány nyert meg minden létező matekversenyt. Ma professzor Chicagoban, ha jól tudom..

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 22:01:56

@Nancsibacsi: "Előítélet nincs, csak tapasztalat. És ezt nyilván sokkal fájdalmasabb beismerni, esetleg tenni ellene," - pont ez volt a poszt lényege, hogy pl ebben a történetben is mindenki megtapasztalhatta, hogy csak én szúrtam el, pedig nem az én előrejutási tehetségemmel volt a gond, hanem a közeg reakciójával. De ezt az emberek többsége nem látta, így ők csak azt tapasztalták, hogy valamit én szúrtam el: azaz, ha tenni szeretnénk az ilyen tapasztalatok ellen, akkor nem elég csak nem előítéletesnek lenni.

@Nancsibacsi: "A nők 100 százaléka előítéletes a nőkkel szemben, hiszen konkurencia a másik, tehát nyilván utálja, és meg tudná fojtani egy kanál vízben. A férfiak 20 százaléka nem előítéletes." - ez az ENSZ tanulmánya alapján nem igaz, náluk 86% és 91% volt az arány. (és igen, be lehet támadni, hogy ezek alapján 11-12% a nem előítéletesek aránya, s nem 10% - töredelmesen bevallom: kerekítettem)

@Nancsibacsi: "Mert hogy az az igazi kérdés, hogy hol húzzuk meg az előítélet határvonalát?" - Ez egy nagyon jó kérdés. Szerintem ott van a határvonal, amikor egy olyan tulajdonság miatt feltételezünk egy másik tulajdonságot, ami nem áll egyértelmű ok-okozati viszonyban. Ez az előítélet, s egyetértek, ezt szinte mindenki csinálja, pontosan a tapasztalat miatt. Szerintem akkor lesz belőle gond, ha az új tapasztalatunkkal nem, vagy csak lassan írjuk felül ezt az előítéletet, s ezzel fennakadást okozunk. Illetve szerintem nem ott van a gond, hogy azt mondjuk, a nők átlagban lassabban futnak mint a férfiak, hanem ott, ha azt mondjuk, hogy: te nő vagy, ezért lassabban futsz mint egy férfi/ez a férfi. Sajnos ez egy gyakori logikai hiba (bármi kapcsán).

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 22:28:59

@Pipas: "neked meg valószínűleg egyetlen ország egyetlen régiójáról vannak számottevő tapasztalataid. Azért meg kell mondanom, hogy ilyen felületes dologgal bevezetni egy cikket igencsak silány dolog." - Helytelen feltételezés, ez más posztjaimból szerintem egyértelműen kiderül. A bevezetés lehet, hogy silány, de igaz. Azon gondolkoztam, hogy miért lehet az, hogy nekem a 10% előítéletes-mentes soknak tűnik a valósághoz képest, pláne, hogy az országok, ahol éltem, nem számítanak kirívóan előítéleteseknek, tehát valószínűleg hivatalosan még jobb a helyzet, mint az ENSZ-átlag.

@Pipas: "Ráadásul az, hogy neked még az ensz vizsgálatnál is rosszabbak a tapasztalataid teljesen nevetséges. " - Lehet, hogy nevetséges, de igaz.

@Pipas: "Amikor egy matematika tanár ilyet mond akkor az nem ezért gáz, mert a nőkkel szemben előítéletes volt, hanem azért, mert alapjában véve erkölcstelenül viselkdett. A tanár egyetlen feladata, az egyetlen dolog, amivel megbízták az, hogy a legjobbat hozza ki a diákokból. A tanárod elárulta a hivatását, a belé vetett bizalmat, téged és a szüleidet." - De jó lett volna, ha akkor önhöz fordulok! Amikor tanácsot kértem, hogy mi tévő legyek, akkor a legtöbb helyről az a válasz jött, hogy a tanár kérését meg kell érteni, hiszen szegény fiúk. Aztán, amikor egy másik díjkiosztón az utánam jövő fiúkat nem tapsolták meg (mindenki mást igen, az összes évfolyamon, az összes kategóriában - én voltam az egyetlen lány díjazott), s heccelték őket az osztálytársaik, akkor feladtam. Nem szeretek rossz érzéseket okozni.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 22:42:09

@Zabalint: hát, nekem volt olyan díjkiosztóm, ahol egyedül voltam lány. De igaz, hogy sajnos tipikus angyalka kinézetem volt, amit ugye nem a matekkal szoktak összekötni, így azzal egyetértek, hogy a példa nem tökéletes, ha azt nézzük, hogy előítélet nőkkel szemben, hiszen más is lehetett a pakliban, de arra szerintem jó példa, hogy hogyan viselkedik valaki az ő szemszögéből egyenlően, mégis egyenlőtlenül. Azzal egyetértek, hogy a pozitív diszkrimináció nem megoldás, az én megoldási javaslatom az lenne, hogy minél kevesebbet feltételezzünk, s kérdezzünk, ismerjük meg a másikat, mielőtt ítélkezünk, vagy csak ne ítélkezzünk.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 22:44:47

@kárárámaispj: jogos kérdések, s valószínűleg a válasz: de. Sajnos tipikus angyalka kinézetem volt, amit ugye nem a matekkal szoktak összekötni, így egyetértek, hogy a példa nem tökéletes, ha azt nézzük, hogy előítélet nőkkel szemben, hiszen más is lehetett a pakliban, de arra szerintem jó példa, hogy hogyan viselkedik valaki az ő szemszögéből egyenlően, mégis egyenlőtlenül.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.08. 22:51:12

@#szájbergyerek#: nem annyira helyi, mármint azért a hely lélekszáma bőven 100 ezer fölött volt. A helyszín egy nagy terem volt, ülőhelyekkel, s minden állóhely foglalt volt. Én hátulról indultam, s mivel a gyerekeket kérték előre, ezért a kísérőim nem jöttek velem. Egy idő után valahol félúton elakadtam. Ekkor másfelé próbálkoztam, ahol egy idő után szintén elakadtam. A végeredményt ismerve rossz döntést hoztam, hiszen az első sikertelen próba után visszamehettem volna hátra, s segítséget kérhettem volna, de nem gondoltam, hogy máshol is gond lesz az előrejutással.

Pipas 2020.03.08. 23:51:52

@Kikívánkozott belőlem: "olyan tulajdonság miatt feltételezünk egy másik tulajdonságot, ami nem áll egyértelmű ok-okozati viszonyban."

Összekevered az "ok okozati viszonyt" és a relatív gyakoriságot. :( Ez a második súlyos matematikai probléma, amit elkövetsz. Szerintem te nem is értesz a matematikához, de vajon ez még előítéletes dolog tőlem, vagy már nem? :D

Rövid példa: Karácsony van, következtethetünk -e ebből arra, hogy jó eséllyel hideg van? Igen, mert karácsonykor általában elég ideg van. Ok okozati összefüggés van -e? Nyilván nincs, nem azért van hideg, mert karácsony van, hanem azért, mert a föld forgástengelye ferde és éppen alacsonyabbról süt a nap.

Egy dologból egy másikra nyugodtan következtethetünk akkor is, ha köztük nincs ok okozati összefüggés, elég, ha általában nagyobb valószínűséggel fordulnak elő együtt mint amúgy.

Pipas 2020.03.08. 23:58:12

@Kikívánkozott belőlem: "Helytelen feltételezés, ez más posztjaimból szerintem egyértelműen kiderül. "

Tök mindegy, nyilván nem ismersz 75 országot túl részletesen. Persze, elképzelhető, hogy több országban, több társadalomban nőttél fel, több országban, több társadalomban voltál tizenéves és felnőtt is, de azért erre elég kevés az esély, úgyhogy joggal feltételezhetjük, hogy nem így van. Az, hogy valaki felnőttként eltölt egy pár évet egy idegen országban nem jelenti azt, hogy mélyreható tapasztalatai vannak a társadalomról az adott országban.

"A bevezetés lehet, hogy silány, de igaz."
Felteszel egy kérdést, hogy lehet, hogy az ensz 75 országban elvégzett felmérése mást mutat mint a saját tapasztalatod. Ez egy kérdés, nem lehet igaz vagy nem igaz, egyszerűen egy kérdés.

Örömhernyó 2020.03.09. 06:18:40

@TarVez: Eleve az, hogy a férfiak 90%-a előítéletes a nőkkel szemben, egy előítéletes vélemény.

kéki béla 2020.03.09. 06:29:20

OMFG... és mindebből mennyi a valóság és mennyi a fantázia???
Ha az a matekversenyes sztori nem a II.VH előtt/alatt játszódott és nem vagy zsidó vagy cigány származású, akkor inkább nevezném esti mesének... Nem vagyok mai csirke, de már az én gyerekkoromban is rengeteg lány volt a tanulmányi versenyeken.
Fociban még csak-csak voltak ilyen előítéletek, de iskolai matekversenyen... Ha meg us történt, biztosan nem azért,mert lány voltál.

kéki béla 2020.03.09. 06:31:03

@Zabalint: wow... Azért nem semmi, hogy legalább ketten pont azt írtátok, amit én :D

kéki béla 2020.03.09. 06:35:51

youtu.be/yBeCpxYEUNw
Erről az egész feminista maszlagról ez szokott eszembe jutni.

különvélemény 2020.03.09. 06:37:35

@Kikívánkozott belőlem: "az említett tanulmány pont azt mutatta be, hogy az emberek 10%-a úgy működik, hogy nincsenek előítéleteik, legalábbis a nőkkel szemben."

Egy tanulmány nem tény, ne keverjük a dolgokat.
Volt 10% nem őszinte ember, pont ezt írtad te is, hogy sokallod a 10%-ot.
Ez olyan, mint a "jóléti jelentés", ahol mindig a skandinávok tarolnak, ami nem jelenti azt, hogy sokkal jobban élnek (mégis magas az öngyilkosságok száma), hanem azt, hogy az egy olyan kutúra, ahol nem szokás panaszkodni, így nem fog negatívat bejelölni a felmérésen. A magyarok mentalitása teljesen más, mi akkor is panaszkodunk, ha az átlagnál jobban élünk, egy milliomos cigány például a sajtónak elsírná, hogy gyógyszerre sincs pénze, beteg édesanyját ápolja otthon, a szomszédnak viszont villog az új mercijével, mert náluk meg ilyen a mentalitás. Igen, ez sztereotípia, de mindenki tudja, hogy igazságon alapul, hiába lehetnek kivételek.
Biztos hallottad már azt, hogy nem érthetsz meg egy népet, amíg meg nem ismered a kultúráját. Az részben arról is szól, hogy sok ilyen sztereotípiát megtanulsz. ha úgy állunk hozzá mint az üres laphoz, akkor nem felvilágosultak vagyunk, hanem ignoránsak.
Például sztereotípia, hogy a kínai nem mond neked nemet, ez nagyon fontos, ha velük akarsz gyártatni valamit, 10 kört kell futni, mire kiderül, azt valamiért nem tudják megcsinálni.
Akik ezt nem tudják, vagy hú de előítélet mentesek akarnak lenne, azok szokták lehúzni utólag a kínaiakat, hogy mekkora szart gyártanak, pedig te voltál a hülye.
Vagy egy indiai akkor is megmutatja neked merre kell menni, ha nem tudja az irányt, mert segíteni akar, ez is egy sztereotípia, nagyon rá lehet cseszni, ha nem tudsz róla.

Nancsibacsi 2020.03.09. 06:47:30

@Kikívánkozott belőlem: "szerintem nem ott van a gond, hogy azt mondjuk, a nők átlagban lassabban futnak mint a férfiak, hanem ott, ha azt mondjuk, hogy: te nő vagy, ezért lassabban futsz mint egy férfi/ez a férfi"
Vagyis ne gondolkozzunk logikusan, ne hagyatkozzunk a tapasztalatokra, hanem bízzunk a kivételben, és a csodában. Na - ilyet a férfiak nem fognak csinálni, az tény.

"Sajnos ez egy gyakori logikai hiba"
Nem, ez nem logikai hiba - ez egy vállalható kockázat vállalása. Mivel 99 százalékban bejön, az 1 százalékot meg bebukjuk. Cserébe azonban nem kell Cooper tesztre küldeni mindenkit.

gigabursch 2020.03.09. 07:20:58

Valahogy még nem láttam fakitermelőt sem és olvasztárt sem a nők közül.
Miért?

Ellenben a kisgyerekek fejlődésének igenis árt, hogy az általános iskolák alsó tagozata csak női oktatókat hoz fel országosan, sőt talán világszerte.

Szóval abba kéne hagyni az értelmetlen emancipuncizmust és arra kéne koncentrálni, hogy mely értékekben jobbak, hasznosabbak a nők és mely értékekben jobbak, hasznosabb a férfak. S ezt egyszerűen tudomásul kell venni.

Egyébiránt a nőket az év bármely napján meg tudom bármiért köszönteni, de ezt a komintern mocskot rám ne erőltessék.

arncht 2020.03.09. 07:33:04

Az emberek nagy resze azt veszi eszre, hogy a nok masok, mint a ferfiak. Nem azt, hogy nem egyenlok. Es ebben van egy rossz hirem, sose lesznek egyformak, csak egyenlok... de sokan osszekeverik a kettot, pedig a ferfinak es nonek kiegesziteni kell egymast, nem helyettesiteni.

Ferfi-noi munkak mindig is fognak letezni, abbol az okbol kifolyolag, hogy mas az erdeklodesi kor, es nem igazan neveznem fairnek, amikor mindjuk 5 vs 95%os meritesbol akarnak kihozni mestersegesen 50-50%ot. Adjak meg mindenkinek a lehetoseget, de a vegen a legjobb emberek keruljenek oda, ne azok, akik vmi ideologia menten lettek bepaszirozva.

Gyakran nekem ugy tunik, hogy a nok mar az ellen lazadnak, hogy ok nonek szulettek, es ez jar olyan tarsadalmi elvarasokkal, amit a ferfiak biologiailag nem tudnak megtenni. Lehet boldogabbak lennenek a nok, ha ezt gyerekkorban tisztaznak, es nem frusztralt embereket nevelnenek fel, akik egesz eletukben olyanra vagynak, amire biologiailag alkalmatlanabbak. Kicsit olyan, mintha vki arrol abrandozna, hogy miert nincsenek szarnyai, vagy miert nem tud 100al futni. Azt kell mrgtalalni egy boldog felnotte valashoz, amiben vki a legjobb, es itt mindig is lesznek kulonbsegek a ferfiak es nok kozott. Amig ez a mindenki egyforma (nem egyenlo csak szimplan) bullshit megy, csak mindket oldalon elegedetlenkedoket fog szulni.

RÉMÍSZTŐ KÉPZŐDMÉNY 2020.03.09. 07:43:55

"Őszintén meglepődtem azon, hogy az ENSZ tanulmánya alapján az emberek 10%-ának semmilyen előítélete sincs a nőkkel szemben a politika, gazdaság, oktatás és erőszak terén. Nekem nagyon más a tapasztalatom."

A Soros altal iranyitott ferfigyulolo liberalis ENSZ velemenye egy nagy rakas szart sem er. Lassan ott tartunk, hogy ferfiakkal szemben akkora az eloitelet, hogy gazkamrakban tomegesen fogjak kivegezni oket, de meg akkor is az elnyomott nokrol szolnak majd a tanulmanyok.
Elkepeszto, hogy a ferfiakat siman meg lehet alazni kilehet vegezni, pusztan szobeszed alapjan, mint a kozepkorban a boszorkanyokat, es megis meg mindig a nok jogaiert aggodnak.

#szájbergyerek# 2020.03.09. 08:30:36

@Kikívánkozott belőlem:
Még szerencse, hogy van előítélet, így tudsz másokat hibáztatni a rossz döntéseidért.

gigabursch 2020.03.09. 10:33:03

"Az emberek 10%-ának tényleg nincs előítélete a nőkkel szemben?"

Most akkor:
A nők nem emberek, vagy a kérdés precíz értelmezése és válaszok tekintetében nemektől függetlenül normál eloszlást feltételezve esetén a férfiak 95%-a előítéletes a nőkkel szemben?
Vagy ha a nők 100%-ban előítéletesek a nőkkel szemben (egyébként igen), akkor akkor a férfiaknál csak 80% előítéletes?
Hogy is van ez?

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 12:09:29

@gigabursch: nem értem a kérdést, a komment mögötti logikát. Mindenesetre a tanulmány alapján a nők 86%-ának van negatív előítélete a nőkkel szemben.

@#szájbergyerek#: nem értem a komment logikáját. Itt egy rossz döntést hoztam, hogy az első nehézség után nem mentem vissza a szüleimhez segítséget kérni, hanem azt hittem, hogyha máshol próbálkozok, nem fogok elakadni.

@RÉMÍSZTŐ KÉPZŐDMÉNY: ez a komment off, hiszen én pont arról írtam, hogy a saját tapasztalataim alapján rosszabb a helyzet, mint amit az ENSZ-tanulmány alapján hihetnénk. Másrészt viszont én erről nem tudtam, hogy ilyen létezik, mármint hogy társadalmilag elfogadható lenne emberek kivégzése szóbeszéd alapján. Ha szeretnék erről tájékozódni, merre keressem az információt?

#szájbergyerek# 2020.03.09. 12:19:46

@Kikívánkozott belőlem:
Hinni tudod hol kell...
Azt elegánsan elfejtetted megemlíteni, hogy nem a rossz döntésedet okolod azért, hogy nem értél oda időben a pódiumra, hanem az "előítéleteket".
Az a baj, hogy ezzel felnőttként is lehet a könnyebb utat választani. (Nem az én hibám, hanem a körülmények/előítéletek/stb.) Persze amikor patikamérlegen kell számolgatni, hogy ki hányszor eteti a mosógépet, akkor tudtok öntudatosak lenni. Ha ki kellene állnotok magatokért, akkor nem. A fene sem érti ezt...

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 12:52:58

@arncht: a kommenttel nagyrészt egyetértek. A gond ott van, ha valaki az 5%-ba tartozik, s nem engedik, hogy azt csinálja, amiben a legjobb, mert valami hülye elgondolás szerint ő nem lehet abban jó. S nem számít mit ért el, mihez ért, ránéznek s közlik: te biztosan nem érted ezt el. S egyetértek, hogy erre nem jó válasz a kvóta, hiszen akkor még inkább lehet azt gondolni, ha nem is mondani, hogy az illetőnek biztosan nincs meg a megfelelő adottsága, biztos csak a kvóta miatt van ott, ahol.

@gigabursch: lásd fent, annyit hozzátéve, hogy lehet, hogy valamiben jobbak a nők, mint a férfiak nagy átlagban, de ott van a bibi, ha azt mondjuk, hogy ennek következtében egy nő jobb lesz az adott dologban, mint egy férfi. Ez már nem biztos. Ahhoz, hogy lássuk, hogy az adott dologban az adott nő-e a jobb vagy az adott férfi, ahhoz az adott nő és az adott férfi teljesítményét, tehetségét, stb kell megvizsgálni.

@Nancsibacsi: "Vagyis ne gondolkozzunk logikusan, ne hagyatkozzunk a tapasztalatokra, hanem bízzunk a kivételben, és a csodában. Na - ilyet a férfiak nem fognak csinálni, az tény." - ez furcsa, mert azért a nők egy jelentős része gyorsabban fut, mint egy átlag férfi, azaz nem csodáról vagy kivételről van szó. Sajnos hirtelen nem találtam általános felmérést, de itt egy, a maratonistákról szóló cikk: content.iospress.com/articles/journal-of-sports-analytics/jsa0008 - ebből is látható, hogy ugyan a férfiak átlagban gyorsabban futnak, de azért bőven van átfedés, s nem csodáról van szó.

Ez a komment pontosan bemutatja a gondot: egy kis különbségből az előítéletünk miatt akkora különbséget csinálunk, hogy a tapasztalatunk is az lesz, hogy a különbség akkora, hogy csodaszámba megy, ha valaki pl. az átlagban lassabban futó csoportból leelőz valakit az átlagban gyorsabban futók csoportja közül, pedig ez egyáltalán nincs így.

@különvélemény: nagyrészt egyetértek, lásd ebben a kommentben az első válaszomat. A gond szerintem ott van, amikor valaki az előítéletével felülírja a tapasztalatait, illetve az előítélete alapján ismeretlenül is ítélkezik. A példánál maradva, amikor egy kínai nemet mond neki, akkor közli: de te kínai vagy, nem mondhatsz nemet. Vagy az enyémnél: hiába mondod, hogy téged a matekdíjkiosztóra hívtak, nem hiszem el neked, mert nem felelsz meg a kinézeti elvárásaimnak.

@különvélemény: "Volt 10% nem őszinte ember, pont ezt írtad te is, hogy sokallod a 10%-ot." - de akkor legalább ezt hazudták, már ennek is örülök, hogy úgy döntöttek, hogy érdemes ezt hazudniuk.

@kéki béla: igen, pl én is ott voltam, de ez nem jelenti azt, hogy néhányan ne gondolnák, hogy nem voltam odavaló. Egyetértek, hogy más is volt a pakliban, nemcsak az, hogy nőből voltam, hanem sajnos tipikus angyalka kinézetem is volt, amit ugye nem a matekkal szoktak összekötni, így egyetértek, hogy a példa nem tökéletes ebből a szempontból, de nem is erre volt példa, hanem arra, hogy hogyan kezel valaki az ő szemszögéből mindenkit egyenlően, mégis egyenlőtlenül.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 13:03:53

@#szájbergyerek#: "Azt elegánsan elfejtetted megemlíteni, hogy nem a rossz döntésedet okolod azért, hogy nem értél oda időben a pódiumra, hanem az "előítéleteket"." - Igen, az előítéleteket okolom azért, hogy más akadályt kellett nekem leküzdenem, hogy elérjem ugyanazt a célt, mint a többieknek, hiszen ez az igazság, s ezt mutatta be a történet.

Nancsibacsi 2020.03.09. 13:22:47

@Kikívánkozott belőlem: "ez furcsa, mert azért a nők egy jelentős része gyorsabban fut, mint egy átlag férfi, azaz nem csodáról vagy kivételről van szó"
Ja, és kereshetünk még olyan területet, ahol a női versenyzők jobbak az átlagos férfinál - ott van pl. Sabine Schmitz - valószínűleg gyorsabban körbeérne a Nürburgringen mint egy átlagos férfi. A gond csak az, hogy ő egy versenyző, és a versenyző férfiak között a futottak még kategória - legjobb nőként. Szóval azok a futó női versenyzők, akik jobbak az átlagos férfinál a versenyző férfiak között sereghajtók.
És a futás csak egy terület, ahol nincs is akkora előnye a férfiaknak. Nézzük meg pl. az analitikus gondolkodást - mi van a sakkal? Voltak a Polgár lányok - akik a férfiak között aránylag jó eredményt tudtak elérni (azért VB egyik se lett) - és még ki is? Lehet sorolni. Nem azért mert lányok nem járnak sakk szakkörre (és nem azért, mert lányok nem indulnak matek versenyen).

A gond nem is itt van, mert férfinak vagy nőnek születtünk - nem gepárdnak vagy sasnak, szóval férfiként vagy nőként kellene élnünk. Ez a férfiaknak megy is, de a nők... ők ezt tragédiaként élik meg. És mit csinál egy nő, amikor rájön, hogy nem elég jó? Elkezd blogolni. Picsog. Egy férfi ilyenkor simán "megoldja" a problémát - de hát az "fárasztó", tehát a nőnek nem opció. Azt hiszed a férfiakhoz mindig igazságos az élet, és mindegyiket az értékei, a teljesítménye alapján ítélik meg? Ne röhögtess már.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 13:52:58

@Nancsibacsi: Nem-nem, nem arról volt szó, hogy egy női versenyző jobb egy átlagos férfinál, hanem arról, hogy a maratonfutók között a nők és férfiak között nagy az átfedés. Sajnos hasonló statisztikát úgy általában a futásra és férfiakra/nőkre nem találtam az alatt a 30 mp alatt, amit erre a keresésre fordítottam. Ha van, szívesen látom.

@Nancsibacsi: "férfiként vagy nőként kellene élnünk. Ez a férfiaknak megy is, de a nők... ők ezt tragédiaként élik meg." - egyfelől erről nem tudok, de ha igaz lenne, akkor pont azt igazolná, hogy valami gond van, hiszen miért élne meg valaki egy olyat tragédiának, amitől nem szenved?

@Nancsibácsi: "És mit csinál egy nő, amikor rájön, hogy nem elég jó? Elkezd blogolni. Picsog. Egy férfi ilyenkor simán "megoldja" a problémát - de hát az "fárasztó", tehát a nőnek nem opció. " - :D :D :D tehát, ha leírom a gondot, akkor picsogok, ha csendben megoldom, akkor meg senki nem tud róla, hogy nekem sokkal több akadályon kellett átjutnom, mint másoknak. Mások pedig azért oldják meg a problémát, mert férfiak, ami nekem azért nem opció, mert nő vagyok s így ez fárasztó lenne, s nem azért, mert más problémákkal szembesülünk. Aha. Érdekes meglátás, csak nem igaz. Ezt gyakran nehéz felmérni, ezért osztottam meg ezt a történetet, ahol egyértelmű, hogy ugyanaz a közeg máshogy reagált rám és a többiekre. Hogy pontosan miért, azt nem tudom, de nem is ez volt a történet lényege.

@Nancsibacsi: "Azt hiszed a férfiakhoz mindig igazságos az élet, és mindegyiket az értékei, a teljesítménye alapján ítélik meg? Ne röhögtess már." - nem látom, hogy ezt írtam volna valahol. Ez a blogposzt arról szólt, hogy akkor is viselkedhetünk diszkriminatívan, ha a mi szemszögünkből egyenlően bánunk mindenkivel.

#szájbergyerek# 2020.03.09. 13:55:37

@Kikívánkozott belőlem:
Te álomvilágban élsz.
Ilyen nincs az életben, hogy te el akarsz érni valamit és majd mindenki nagy kegyesen félreáll, hogy neked könnyű legyen.
Ilyen az élet. Valakinek könnyebb, másnak nehezebb eljutni valahonnan valahova.
Az még érthető, hogy ezt gyerekként még nem tudhattad de azóta már elvileg felnőttél.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 14:09:34

@#szájbergyerek#: nem, nem élek álomvilágban, a kommentben nekem tulajdonított gondolatok nem az enyémek. Belenyugodni abba, hogy ezt a társadalmi hozzáállást fenntartsuk nem tudok, mert nem tartom hatékonynak. Pl. azt szeretném, hogy a legjobb tudósok dolgozzanak a rák ellenszerén, s nem a legjobb maximum 180cm magas, hosszú mutatóujjal rendelkezők, mert ez utóbbi csoport kizár esetleges tehetségeket, s így kevésbé lesz hatékony.

Viszont a posztom nem erről szólt, hanem arról, hogyha azt akarjuk megtudni, hogy ki a gyorsabb maratonfutó, akkor nem elég összehasonlítani az idejüket, hanem meg kell nézni, hogy milyen körülmények között futottak: ha az egyik egy dimbes-dombos úton, 30 fokban, a másik pedig 15 fokban, sík terepen, akkor nem feltétlen lesz jó az ítéletünk.

#szájbergyerek# 2020.03.09. 14:47:24

@Kikívánkozott belőlem:
A maratonos példád azért rossz, mert azt mindenki ugyanott, ugyanakkor, ugyanolyan időjárási körülmények között futja. A táv is mindenkinek ugyanannyi. A terep mindenkinek ugyanúgy sík vagy dimbes-dombos. Aki rövidebb idő alatt futja a távot, az nyer.
Mit szeretnél másképp? Hogy a szebb lábtartásra pontot adjanak és azzal lehessen kompenzálni a jobb időt? Így olyanok is tudjanak majd versenyt nyerni, akik gyorsan nem de szebben futnak?

"a legjobb tudósok dolgozzanak a rák ellenszerén"
Senki nem tiltja meg, hogy valaki orvosi egyetemre menjen, kutató legyen, bekerüljön a legjobbak közé és kutassa a rák ellenszerét Ja hogy az nem úgy megy, hogy hogy valaki saját szempontjai alapján kinevezi magát vagy mást a legjobb rákkutatónak? Ez így van. Problem?

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 15:16:37

@#szájbergyerek#: nem, a maratonos példa nem rossz, hiszen bárhol lehet futni 42km-t, s igen, azokat az időket lehet jól összehasonlítani, amikor ugyanott, ugyanakkor, ugyanolyan időjárási körülmények között futnak. Annyi a különbség az én történetem és eközött, hogy a szelet és a napot nem érdekli az ember neme, attól nem fog neki lokálisan máshogy fújni, míg a társadalomra ez nem igaz, simán lehet, hogy ugyanabban a közegben két különböző embernek nem a saját tehetsége, hozzáállása miatt lesz más tapasztalata.

@#szájbergyerek#: "Senki nem tiltja meg, hogy valaki orvosi egyetemre menjen, kutató legyen, bekerüljön a legjobbak közé és kutassa a rák ellenszerét" : egyfelől ez sajnos nem igaz, illetve ha igaz is lenne, hogy nincs tiltás, ott van az, hogy bár nincs kifejezett tiltás, de van a társadalom hatása. Ez ugyan nem pontosan arra van kihegyezve, amiről én írtam, de nagyon jól mutatja be, hogy konkrét tiltás nincs, csak sok kis pici összeadódik: www.boredpanda.com/privilege-explanation-comic-strip-on-a-plate-toby-morris/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

arncht 2020.03.09. 15:44:58

@Kikívánkozott belőlem: csak gondolj bele a gyakorlati reszebe... 100 ember kozul kell valasztanod, es be kell hivni 10et. ha mondjuk ez amerikai kosarlabdacsapat, nyilvan nem a kicsi kinait fogod eloszor megnezni, akarmilyen milyen egyenlotlen is ez, hanem a 2mes feketeket. ezt lehet eloiteletnek nevezni, de nevezheted tapasztalatnak is, a vilag meg igy mukodik.

nem mondom, hogy ez jo, csak el kell fogadni, hogy aki a kisebbsegbol jon, annak nagyon ki kell tunni, hogy eszrevegyek. de ez nem noi-ferfi sajatossag, szamtalan teruleten pontosan ez tortenik, a szukseges kisebbik rossz azert, hogy gordulekenyebben menjenek a dolgok.

amugy en hiszek abban, hogy aki igazan kiugro tehetseg, az ugyis megtalalja az utat a csucsra, akarmirol is legyen szo, szerencsere sok pelda is van ra.

#szájbergyerek# 2020.03.09. 15:53:46

@Kikívánkozott belőlem:
Miért? Hogy szokott egy maraton verseny lezajlani?
Nem úgy, hogy összejön x ember y helyen és mindenkinek z útvonalon kell megtenni a távot adott napon?
Ha az y=sivatag, akkor mindenkinek meleg van. Ha y=északi sark, akkor mindenkinek hideg a hideg. Nem?
Férfinak is, meg nőnek is. Mindkét mezőnyben a távot legrövidebb idő alatt teljesítő nyer. Nincs ebben semmi bonyolult.

Vannak viszont bonyolult társadalmi hatások ez igaz.
Pl.: Ki van írva az orvosi egyetem kapujára, hogy nők, kopaszok és kék szeműek nem tanulhatnak ott.
Vagy a műszaki egyetem bejáratánál ott lóg a tábla, hogy nőknek belépni tilos.

Aztán ezek a rohadékok még azt is előírják, hogy nem kaphat valaki orvosi/mérnöki diplomát csak azért, mert szépen mosolyog.

Az is a társadalom hibája, hogy a büfé-ruhatár szakokra inkább nők jelentkeznek. Meg az is, hogy ezeket a semmit érő papírokat nem veszik komolyan és nem ültetik őket egyből vezetői bársonyszékbe.

A társadalom tehet mindenről.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.09. 16:09:02

@TarVez: köszönöm a kedves kommentet, sokat segített, hogy legyen erőm a többi komment végigolvasásához. Nagyon szeretnék olyan világban élni, ahol nem okozunk egymásnak vérző sebeket!

RÉMÍSZTŐ KÉPZŐDMÉNY 2020.03.10. 11:52:15

@Kikívánkozott belőlem: "mármint hogy társadalmilag elfogadható lenne emberek kivégzése szóbeszéd alapján. "

Nap mint nap latjuk halljuk a hirekben, hogy ferfiakat semmisitenek meg fizikailag, tarsadalmilag mindenfele sok evtizedes allitolagos szexualis visszaelesek miatt. Amik legtobbszor akkor is jelentektelen nevetseges semmisegek lennenek, ha tegnap tortentek volna, nem meg hogy 20-30 eve. Tobb evtizedes karriereket nullaznak le, mert valami ribanc a kurvalkodassal nem erte el a celjat es egy pletykaval tonkreteszi a ferfit.
Es ez ma tarsadalmilag elfogadott mert a ferfit nem tekintik embernek, de lassan mar allatnal is alacsonyabb erteku.

Kikívánkozott belőlem 2020.03.10. 13:17:04

@RÉMÍSZTŐ KÉPZŐDMÉNY: azzal egyetértek, hogy a sajtónak manapság óriási hatalma van, s sajnos a megbélyegzés még mindig gyakran elfogadható 'érv', pedig nem szabadna, hogy az legyen.

Női vezetőkkel kapcsolatban ezek a bélyegek leggyakrabban a: főnökösködik, elviselhetetlen, megalázó, toxikus; aztán amikor az ember kicsit jobban belemegy, gyakran kiderül, hogy azért érzi az adott csoport megalázónak az adott vezető viselkedését, mert alapból megalázónak találja azt, hogy egy női vezetővel dolgozzon. De hogy itt mi az igazság: index.hu/kultur/2020/03/09/eszenyi_eniko_vigszinhaz_diktatorikus_vezetes/, azt nem tudom, hiszen nem ismerem a részleteket.

Tehát egyetértek azzal, hogy a megbélyegzés elfogadhatatlan. Erről itt írtam hosszabban: kikivankozottbelolem.blog.hu/2019/11/24/nem_oke_boomer

S mivel úgy gondolom, hogy a megbélyegzés elfogadhatatlan, ezért ugyanúgy nem fogadom el, hogy azokat bélyegezzük meg, akik felemelték a hangjukat.

Ennyit a megbélyegzés elfogadhatatlanságáról.

S most a konkrétumokról: ami hír hozzám eljutott bírósági ítéletekről, azok számomra megfelelőek voltak, nem végeztek ki senkit szóbeszéd alapján, így a komment állításait nem tudom elfogadni.

Nancsibacsi 2020.03.10. 13:38:45

@Kikívánkozott belőlem: Ne haragudj hogy nem olvastam végig egy 10ezer karakteres angol tanulmányt azért, hogy egy commentre válaszoljak. A maratonokat férfiak nyerik. Én abból indultam ki amit írtál: "a nők egy jelentős része gyorsabban fut, mint egy átlag férfi, azaz nem csodáról vagy kivételről van szó."
Mindezt alátámasztottad egy maraton verseny eredményeinek elemzésével, amin - láss csodát - amatőrök és versenyzők is részt vesznek. Mivel a két csoport aránya kb 1:100, ezért - láss csodát - lesz olyan nő, aki gyorsabb az átlagos férfitól. Mert az átlagos férfi az egy amatőr, aki meg gyorsabb tőle az a versenyző nő. Nahát! Ettől még egy átlagos maratonfutó nő lassabb, mint egy átlagos maraton futó férfi. Erre írtam neked hogy pl. az autóverseny, vagy a sakk egy picit jobb példa, mint a maraton - meg lehet nézni ott mennyire "aratnak" a nők.

De a legfontosabbat nyilván ignoráltad - hiszen nem feminista kompatíblis -, hogy a nőknek meg kéne békélni a képességeikkel - ahogy a férfiak is megbékélnek ezzel. Pl. elég kevés férfiből lesz óvóbácsi, meg kórházi nővér - simán mert elég kevesen alkalmasak rá. Mégse sírunk miatta, hogy óvódapedagógusi kvótákat szeretnénk.

Egyébként ha akkora penge vagy matekból, akkor miért nem mentél mondjuk elméleti matematikus szakra? Ha megírod a felvételit, felvesznek - sose ért volna negatív megkülönböztetés amiatt, hogy nő vagy. Csak hát ugye a gyerekkori rossz emlék a matekkal... meghatározta az életed. Na látod: ez az, amiért általában nem mimóza egy nőt választanak, hanem egy férfit, ha valamit meg kell csinálni, és nem ki kell magyarázni

Kikívánkozott belőlem 2020.03.10. 14:32:20

@Nancsibacsi: hát, nekem kb 30mp alatt sikerült a lényeges infót kihalásznom belőle, szóval nem kell végigolvasni részletesen, mindenesetre erre sincs szükség, elég csak végiggondolni logikusan amit eddig írtam, vagy csak annyit: attól, mert még az A csoport átlagban jobb valamiben, mint a B csoport, attól még simán lehet, hogy a B csoport jelentős része jobb abban az A csoport átlagánál.

@Nancsibacsi: "De a legfontosabbat nyilván ignoráltad - hiszen nem feminista kompatíblis -, hogy a nőknek meg kéne békélni a képességeikkel - ahogy a férfiak is megbékélnek ezzel. " - egyfelől nem igaz, hiszen erre is válaszoltam. A mostani megfogalmazáshoz még annyit tennék hozzá, hogy azzal egyetértek, hogy az embereknek meg kell békélni a képességeikkel, lásd: divany.hu/eletem/2020/03/09/csak-akarnod-kell/ .

Én tökéletesen megbékéltem a logikai képességemmel, s azzal is, hogy gyorsabban futok, mint a legtöbb halandó, a gond az, hogy a társadalom egy része nem békélt meg az én képességeimmel.

@Nancsibacsi: "Egyébként ha akkora penge vagy matekból, akkor miért nem mentél mondjuk elméleti matematikus szakra?" - ki mondta, hogy nem mentem?

@Nancsibacsi: "Ha megírod a felvételit, felvesznek - sose ért volna negatív megkülönböztetés amiatt, hogy nő vagy." - ez egy nagyon pozitív feltételezés, s szuper lenne, ha manapság ez így lenne. Az én időmben még nem így volt. Mármint igen, az írásbelin nincs megkülönböztetés, de a szóbeli vizsgán már van. Illetve olyanról is hallottam, amikor az írásbeli ZH után ki akarták rúgni a lányt, mert biztos másolt, hiszen 2 100%-os ZH született, s a csalás nem megengedhető (az, hogy a srác másolt volna, senkinek eszébe se jutott). Az, hogy a lány végig éltanuló volt, s hogy az egész évfolyam bizonygatta a tanárnak, hogy a két delikvens nem ült egymás mellett, nem volt elég (persze, megértelek benneteket, én is szeretnék szép lányt az évfolyamon, srácok, de ez itt egy komoly hely... - reagált a tanár). A lány szerencséjére munkás-paraszti származású volt, így nem volt olyan egyszerű kirúgni, így adtak neki még egy esélyt. De gondoljunk azokra, akik nem voltak ilyen szerencsések... Azok most gondolom Nancsibacsi szavaival élve a mimóza nők körét erősítik néhányak szerint :/

@Nancsibacsi: "Csak hát ugye a gyerekkori rossz emlék a matekkal... meghatározta az életed." - jé, de érdekes, nem említettem semmi ilyet. A matekkal pláne nem volt rossz élményem, azért több, mint kétszer annyi pontot szerezni, mint a második, ráadásul ő matektagozatos volt, míg én nem, nem kis élményt ad. (csak az én évfolyamomon nyert nem matektagozatos)

@Nancsibacsi: "Na látod: ez az, amiért általában nem mimóza egy nőt választanak, hanem egy férfit, ha valamit meg kell csinálni, és nem ki kell magyarázni" - :D :D :D

Ez egy szuper komment annak a bemutatására, amiről a posztom szólt, hogy miért van az, hogy az, aki egyenlően bánik másokkal, az is viselkedhet diszkriminatívan, ha túl felületes. Köszönöm.
süti beállítások módosítása